Svar: Kræsen 2årig
6. august 2016
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev - og tillykke med lillebror :) Tak for dine søde ord til mig - dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig, efter at have fulgt med på sidelinjen, tak :)
Det lyder som om, at I generelt spiser varieret hjemme hos jer, og det lyder også som om, at der til måltiderne er flere forskellige fødevarer at vælge imellem. Det er rigtig godt, og det skal I naturligvis blive ved med. Jo mere jeres datter bliver præsenteret for forskellig mad, jo mere hun ser, at I spiser det, jo mere tryg vil hun naturligt blive ved det, og jo mere vil hun hen af vejen turde smage på.
Det er helt naturligt at børn i 2 års alderen spiser meget selektivt. Forskere på Københavns Universitet har undersøgt, hvad det er der sker, når børn omkring 2 års alderen pludselig afviser forskellige fødevarer. Man kalder det fødevare-neofobi.
Forskning tyder på, at små børn er åbne for forskellige smage og i høj grad lærer af mors madvaner. Men omkring 2 års alderen, så ændrer dette sig. På dette tidspunkt har de evolutionært set selv kunne finde mad i naturen og derfor har deres neofobi være en naturlig beskyttelse mod giftige råvarer. Når barnet blev gammel nok til selv at finde mad, blev barnet naturligt mere tilbageholdende overfor fremmed mad, eller mad med anderledes smag og konsistens.
I takt med at barnet bliver ældre, spejler de sig naturligt i deres forældre, større søskende osv. og de spiser her mad, som de kender og føler stor tryghed ved - det kalder man f.eks. for spaghetti-ketchup fasen.
Det er netop vigtigt at tilbyde barnet en variation af fødevare, inddrage barnet i madlavningen, borddækning, det er vigtigt at spise sammen, tale positivt om maden osv. Alt det som I allerede gør - og et barn der lider af en neofobi over for fødevarer, vil godt kunne lære at spise bestemte fødevarer, hvis barnet får det præsenteret 8-10 gange. Det handler nemlig ikke om at barnet er kræsen, men er snarer udtryk for en naturligt skepsis overfor maden.
Du må gerne komme grøntsager i frikadellefarsen, i kødsovs, putte grøntsager i boller, brød osv. som du selv bager. Vær opmærksom på at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg - både på rugbrød og i en bolle, og det kan også være en måde at få lidt ekstra i hende på.
Det er også rigtig fint, at I bruger forskellige skåle med udskåret frugt og grønt og lader hende smage på lidt af det forskellige. Mange børn i denne alder bryder sig ikke særlig meget om sammenkogte retter eller tærter, men vil helst spise maden adskilt.
Råkost kan være en idé. Det kan være fint revet gulerod, blandet med meget fint hakket hvidkål og revet æble, evt. drysset med lidt appelsin eller ananas... Det kan være som et mellemmåltid om eftermiddagen.
Nogle børn vil også gerne "drikke grøntsager". Du kan derfor også lave grøntsags-smoothies eller grøntsags-juice, hvor du blander forskellige grøntsager og frugter. Det er vigtigt, at hun ikke går og "nipper til det" over længere tid, for det er ikke godt for tænderne på grund af syren, men et lille glas en gang imellem vil være rigtig fint. Og mange børn kan rigtig godt lide det.
Grøntsagssupper vil nogle børn også spise - og her har du mulighed for at blande mange forskellige grøntsager.
Du kan også lave grøntsagschips - det kan være af rødbeder, forskellige rodfrugter eller måske grønkål. Det behøver ikke kun være kartoffelchips, så det kan også være en måde at få lidt mere variation indenbords :)
Du fortæller, at hun spiser avokado og også agurk. Jeg tænker med det samme, at det jo er grønt - så måske er hun mere tryg ved det grønne. Så kan du også prøve med ærter, broccoli, grøn peberfrugt og lignende...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske