Svar: Kræsen 2årig

6. august 2016

Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Rikke

Tak for dit brev - og tillykke med lillebror :) Tak for dine søde ord til mig - dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig, efter at have fulgt med på sidelinjen, tak :)

Det lyder som om, at I generelt spiser varieret hjemme hos jer, og det lyder også som om, at der til måltiderne er flere forskellige fødevarer at vælge imellem. Det er rigtig godt, og det skal I naturligvis blive ved med. Jo mere jeres datter bliver præsenteret for forskellig mad, jo mere hun ser, at I spiser det, jo mere tryg vil hun naturligt blive ved det, og jo mere vil hun hen af vejen turde smage på.

Det er helt naturligt at børn i 2 års alderen spiser meget selektivt. Forskere på Københavns Universitet har undersøgt, hvad det er der sker, når børn omkring 2 års alderen pludselig afviser forskellige fødevarer. Man kalder det fødevare-neofobi.

Forskning tyder på, at små børn er åbne for forskellige smage og i høj grad lærer af mors madvaner. Men omkring 2 års alderen, så ændrer dette sig. På dette tidspunkt har de evolutionært set selv kunne finde mad i naturen og derfor har deres neofobi være en naturlig beskyttelse mod giftige råvarer. Når barnet blev gammel nok til selv at finde mad, blev barnet naturligt mere tilbageholdende overfor fremmed mad, eller mad med anderledes smag og konsistens.

I takt med at barnet bliver ældre, spejler de sig naturligt i deres forældre, større søskende osv. og de spiser her mad, som de kender og føler stor tryghed ved - det kalder man f.eks. for spaghetti-ketchup fasen.

Det er netop vigtigt at tilbyde barnet en variation af fødevare, inddrage barnet i madlavningen, borddækning, det er vigtigt at spise sammen, tale positivt om maden osv. Alt det som I allerede gør - og et barn der lider af en neofobi over for fødevarer, vil godt kunne lære at spise bestemte fødevarer, hvis barnet får det præsenteret 8-10 gange. Det ...

Annonce

... handler nemlig ikke om at barnet er kræsen, men er snarer udtryk for en naturligt skepsis overfor maden.

Du må gerne komme grøntsager i frikadellefarsen, i kødsovs, putte grøntsager i boller, brød osv. som du selv bager. Vær opmærksom på at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg - både på rugbrød og i en bolle, og det kan også være en måde at få lidt ekstra i hende på.

Det er også rigtig fint, at I bruger forskellige skåle med udskåret frugt og grønt og lader hende smage på lidt af det forskellige. Mange børn i denne alder bryder sig ikke særlig meget om sammenkogte retter eller tærter, men vil helst spise maden adskilt.

Råkost kan være en idé. Det kan være fint revet gulerod, blandet med meget fint hakket hvidkål og revet æble, evt. drysset med lidt appelsin eller ananas... Det kan være som et mellemmåltid om eftermiddagen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nogle børn vil også gerne "drikke grøntsager". Du kan derfor også lave grøntsags-smoothies eller grøntsags-juice, hvor du blander forskellige grøntsager og frugter. Det er vigtigt, at hun ikke går og "nipper til det" over længere tid, for det er ikke godt for tænderne på grund af syren, men et lille glas en gang imellem vil være rigtig fint. Og mange børn kan rigtig godt lide det.

Grøntsagssupper vil nogle børn også spise - og her har du mulighed for at blande mange forskellige grøntsager.

Du kan også lave grøntsagschips - det kan være af rødbeder, forskellige rodfrugter eller måske grønkål. Det behøver ikke kun være kartoffelchips, så det kan også være en måde at få lidt mere variation indenbords :)

Du fortæller, at hun spiser avokado og også agurk. Jeg tænker med det samme, at det jo er grønt - så måske er hun mere tryg ved det grønne. Så kan du også prøve med ærter, broccoli, grøn peberfrugt og lignende...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie